Törzsi fúzió tréning

Ahol a hastánc az electric boogieval és a kortárs tánccal találkozik.

Tanárunk: Vámos Veronika
Magyar Köztársasági Érdemrend Aranykeresztjével kitüntetett táncművész és koreográfus.

Helyszín: Kresz Géza u. 25. (Radnóti M. és Kresz G. u. sarok)

-

ÓRÁK:

Jelenleg nincs kurzusunk.

.lk.

Ez a különös műfaj az egyiptomi vagy kabaré hastánc, az American Tribal Style (ATS, amerikai törzsi stílus) és az American Cabaret (amerikai showtánc) keveredéséből jött létre. Az ősi, archaikus és mai, modern tánc technikai  elemeit egyaránt magába olvasztotta: hip-hop, popping, flamenco, kathak, odissi és még sok  más folk-, és klasszikus tánc felfedezhető benne.

.

A tréningemről:

Tréningem hiánypótló, tudomásom szerint nem létezik  hasonló tréningcsomag:
Táncomban a törzsi hastánc keveredik klasszikus indiai táncokkal (mudrák), a flamencoval, különféle street dance műfajokkal (hip-hop, electric boogie), pops & hops elemekkel és balkáni cigánytánccal..

A „fúzió” névhez híven maguk a gyakorlatsorok is több helyről származnak: megtalálhatóak itt a különböző kortárstánc technikák (Graham, földkontakt) a streching (figyelmesen kialakított, személyreszabott nyújtások), jóga (főleg hatha jóga és Vinyásza flow, mely a légzéssel is összehangolja a mozgást), Pilates (mélyizomtorna, ami főként a törzs  izmaira koncentrál, de a végtagokat se hagyja ki).

Ezeket a gyakorlatokat többségében fekvő vagy ülő helyzetben  végezzük, ezáltal a test többi részét a földön “rögzítve” mozgatjuk át az izomcsoportokat. Kikerüljük ezáltal az esetleges sérüléseket, és rávezetjük magunkat az amúgy nem mindig könnyen megérezhető kis izolációkra.

Közel 40 év színpadi-, és 27 év tánctanári tapasztalatát felhasználva raktam össze egy olyan kivonatot, mely nem csak a táncolni vágyókat segíti, hanem azokat is, akik kellemes élményekkel gazdagodva akarják karbantartani testüket, fejleszteni testtudatukat, és emellett szeretnének felszabadultan táncolni. Az improvizációs gyakorlatok által aktívvá tehetjük a megszerzett tudást, segítséget kaphatunk a ritmusérzék, a zene íveinek megélésében, az önkifejezésben. Felébresztjük, megmozgatjuk női energiáinkat, utána pedig „csak” tánc, Tánc és TÁNC!

Szeretettel  várlak!

Vámos Veronika (Veros)

.


Eredete:

A Tribal Fusion (törzsi fúzió) az American Tribal Style Belly Dance (amerikai törzsi stílusú hastánc) mozgalom egyik legnépszerűbb ága.  A ’90-es évek elején  Carolena Nericcio teremtette meg az  új stílust, amikor megalapította  együttesét, a Fat Chance Belly Dance-t.
AZ ehhez hasonló társulások eleinte Belly Dance Theatre (hastánc-színház) néven működtek. Az egyik első együttest Jill Parker alapította „Ultra Gypsy” néven. Itt kezdett el kialakulni az azonnal felismerhető kosztüm, a mozgás karaktere és az újfajta zeneértelmezés, mely DJ-kkel is gyakran dolgozott.
Nericcio tanítványa: Stephanie Barto hozta az ATS-t a Közép-nyugatra. Heather Stants-szel alapított társulatot, melyet a Read My Hips (Olvasd a csípőm) névre kereszteltek. Utóbbi később különvált, és új együttest hozott létre Urban Tribal Dance Company (városi törzsihastánc társulat) néven San Diegoban. Itt az eredeti ATS-hez képest sokkal több underground elektronikát, moderntánc elemet (hip-hop, street stb) és minimális kosztümöt használtak.
A Tribal Fusion (törzsi fúzió) elnevezést Rachel Brice hozta a köztudatba. Az ATS közösségi formációival szemben ő volt az első, aki szólistaként jelent meg, valamint ő ötvözte először az amerikai kabarét és a törzsi stílust. E pillanattól tekinthető önálló stílusnak a Tribal Fusion.

A harcművészetekhez hasonlóan itt is a tanítók vonala alakította ki magát a táncot: Jamila Salimpour – Masha Archer – Carolena Nericcio – Jill Parker – Heather Stants – Mardi Love – Rachel Brice stb.:
A ’60-as években pl.  Jamila Salimpour megalapította Bal Anat nevű együttesét, mellyel Kalifornia reneszánsz vásárain lépett fel. A hastáncot így be kellett valahogy illeszteni a reneszánsz stílusba, mely oda vezetett, h. az előadás és a jelmez Észak Afrikától a Kelet Meditterráneumon keresztül minden stílusjegyet felvonultatott. Megjelentek eszközök, kellékek – mint pl. maszk, kígyó, kard – melyek színházi jelleget kölcsönöztek a táncnak.
Egy másik vonulat: Salimpour tanítványa, Masha Archer – aki egyben képzett festő és szobrász is volt, már a kreatív alkotás nagy részét a táncon keresztül találta megvalósíthatónak. Archer tanítványa, Carolena Nericcio még magasabb szintre emelve a táncot, alapította meg az ATS-t (amerikai törzsi hastánc-stílus), mely a Tribal Fusion-tól (törzsi fúzió) ered.
Manapság a TF (törzsi fúzió) egy igen gyorsan fejlődő és terjedő táncstílus. Némely ága eltávolodik az ATS-gyökerektől, olyannyira, hogy  a legújabb TF-táncosok némelyike egyáltalán nem is tanul ATS-t. Ezzel együtt azt mondhatjuk, h. az alapítók és a tánctörténet ATS-sel való  kapcsolata, az onnan származás az, ami miatt TÖRZSI Fúziós Hastáncnak nevezzük ezt a stílust, nem egyszerűen csak Fúziós Hastáncnak.

Alfajok:

-Dark Fusion – Ariellah Aflalo (a Törzsi Fúzió és a Gothic Belly Dance leszármazottja)
-Improvisational Tribal Style – Amy Sigil (a Törzsi Fúzió és az Improvizációs Törzsi Stílus az ATS-ből származik)
-Vaudeville Belly Dance (1800-1930-as évek kulturális hatását érezhetjük rajta mind zeneileg (jazz, swing, blues, Balkán, Közelkelet), mind a kosztümjén (jazz vagy még korábbi stílusjegyek). Az előadásba vitt komikum miatt hívják még Tribal Vintage stílusnak, de közel áll a Burlesque fúziós hastánchoz is, mellyel sok az átfedés.)
-Steampunk
-Art Nouveau
-Gothic Fusion
-World Fusion
-Theatrical
-Hip-hop/Jazzdance
A táncosok közül legtöbben más mozgásformákat is gyakorolnak (harcművészetek, jóga, moderntáncok stb.), melyek visszahatnak egyéni előadói stílusukra.

.